La table cu Allah

Noiembrie 1, 2011 at 1:46 pm (Scurt si la... subiect!)

Dupa ce mamica mea s-a speriat un pic ca ramane ne-recensamantata, nenea cu statisticile a trecut duminica si pe la gospodaria noastra ca sa ne treaca la catastif. Alternativa ar fi fost, bineinteles, sa ne recensamantam singuri si sa trimitem rezultatele, asa ca bine macar ca am scapat de o grija in plus:).
Ceea ce m-a surprins pe mine a fost faza cu religia – am intrebat-o cum ne-a declarat pe toti (eu nu eram acasa atunci), iar raspunsul a fost un categoric „ortodocsi, bineinteles!” care pe mine personal m-a pus pe ganduri.
De ce asa un „bineinteles” categoric? mai ales ca majoritatea covarsitoare a populatiei gandeste la fel? Am participat de curand la un botez catolic, iar bunica fetitei era extrem de fericita cu privire la acest botez fara restrictii (inainte de ’89 erau alte vremuri). Stiu de asemenea o familie in care tatal de religie musulmana si-a botezat copiii in credinta familiei lui, din convingere. Tot din convingere, bunica copiiilor i-a dus pe amandoi pe ascuns la un preot care i-a botezat apoi ortodox (era un prieten de familie sau ceva asa, biserica nu accepta botezarea copiilor care au fost deja botezati in alta religie, convertirea benevola se face, cred, dupa 18 ani).
Si atunci? Raspunsul e simplu: religia nu te defineste ca om. Si multi sunt categorici in ceea ce priveste religia, dar uita sa fie la fel de categorici vis a vis de un sistem real de valori sau de conceptele de bine-rau. Da, in mod ironic, oamenii sunt uneori, daca nu in marea majoritate a cazurilor, incredibil de ipocriti.
 
Umila mea parere este urmatoarea: daca fiecare om crede intr-un dumnezeu (indiferent de ce nume poarta acesta), atunci relatia este exclusiv intre om si Dumnezeul lui. Religia este, daca vreti, o camera frumos mobilata in care Dumnezeu sta pe un scaun si tu pe altul. „Mobila” este ansamblul de dogme, concepte etc specific religiei in care, cred eu strict din cauza unei norme sociale, ai fost botezat. Poti alege sa te uiti in camera si sa iei in considerare mobila (moment in care, evident, mobila conteaza mai mult decat motivul pentru care ai intrat), sau poti faci abstractie de ea si sa consideri camera ca fiind doar locul in care te intalnesti cu Dumnezeul tau.

V-am pupat,
Eof(b)

* Sursa de inspiratie pentru insemnarea mea se gaseste aici (una din multele experiente ca recenzor in TM).

2 comentarii

  1. A said,

    Musulmanii nu isi boteaza copiii.

    • sidryane said,

      Poate nu am folosit eu cuvantul potrivit, pare mai mult un fel de ceremonie: „As soon as a baby is born the first words it will hear are the Shahadah (the declaration of faith). Muslim baby boys are circumcised whilst young. This is very often done at the same time as the head shaving ceremony. On the seventh day of a baby’s life his or her hair will be shaved off and the equivalent weight of gold given to the poor. An offering follows. Two sheep if it is a boy and one if it is a girl. The meat is cooked and shared between the whole family and visitors.”

      http://atschool.eduweb.co.uk/carolrb/islam/familylife.html

Lasă un răspuns

